Email marketing

WAT IS E-MAIL MARKETING?

E-mail marketing is een vorm van Direct Marketing waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail direct benaderd worden. Niet elke e-mail kan gezien worden als e-mail marketing. E-mail Marketing dient één van de volgende doelen:
• Nieuwe klanten werven
• Bestaande klanten overtuigen te kopen
• Relatiebeheer

WAAROM E-MAIL MARKETING?
E-mail Marketing is een zeer krachtig marketing tool om je omzet mee te verhogen of relaties te beheren. Je kunt je relaties een persoonlijke en relevante boodschap (aanbieding, nieuws) sturen en de statistieken bekijken via het gekozen software programma en via Google Analytics. Via software programma’s kun je je relatiebestand indelen in bijvoorbeeld: potentiële klanten, vaste klanten, werknemers, stakeholders etc.

Maar liefst 70% van de Nederlanders laat zich via e-mail verleiden tot het doen van een online aankoop en 72% geeft aan reclame het liefst terug te zien in de inbox. Dit bleek uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2014

VOORDELEN E-MAIL MARKETING
• Goedkoop, geen kosten verbonden aan het versturen van een e-mail in tegenstelling tot papier, drukwerk, verzendkosten e.d.
• Snel, komt gelijk aan in tegenstelling tot papier, drukwerk e.d.
• Gemakkelijk te evalueren met behulp van de juiste software en verkoop
• Iedereen controleert zijn e-mail

NADELEN E-MAIL MARKETING
E-mail marketing wordt vaak misbruikt. Hierdoor moet er zorgzaam omgegaan worden met dit marketing middel. Niemand wilt bekend staan als spammer. Raadzaam is het om bijvoorbeeld een maandelijks contactmoment met relaties te kiezen om het vertrouwen van relaties te verkrijgen. Niet voorzichtig omgaan met E-mail Marketing zorgt ervoor dat e-mail niet geopend zal worden. In het ergste geval kan er zelfs een klacht tegen je worden ingediend op straffe van een boete.

E-MAIL ADRESSEN VERZAMELEN
Voor e-mailmarketing heb je e-mailadressen nodig. Maar hoe verkrijg je nou een digitaal klantenbestand? Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen.
1. Emailadressen kopen of huren: Wees hier echter voorzichtig mee want zomaar mailen op een ingekocht bestand is volgens de Telecomwet verboden en je bereikt er in de meeste gevallen niets mee omdat de database bestanden vervuild en niet voldoende gesegmenteerd zullen zijn. Met veel ‘waste’ tot gevolg
2. Zelf verzamelen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld:
a. De klanten op je website hier naar te vragen. Geef ze als bedankje een PDF met tips, een kortingsbon of een interessante nieuwsbrief . De Telecomwet schrijft voor dat je verplicht bent gebruik te maken van een opt-in. 
b. Gebruik elk contactmoment online en offline om het e-mailadres te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van het verzoek aan je e-mail-handtekening en vraag baliemedewerkers het e-mailadres van mensen te noteren met een leuk cadeautje als bedankje.